Drinkt mijn kind wel genoeg?

Een ouder van mijn opvangkinderen maakte zich zorgen of hun kind wel genoeg drinkt op een dag. Hoeveel moet een kind eigenlijk drinken?

Voor baby’s is het eigenlijk heel gemakkelijk. Een baby krijgt fles of borstvoeding en bij het fruit en groentehapje kan je nog een beetje water geven. Een fles krijgt een baby tot 1 jaar en daarna kan je overstappen naar opvolgmelk.

Maar hoe zit het dan als een kindje 1 jaar is geweest? Hoe weet je dan hoeveel je kindje moet drinken?
Hier is een hele handige rekentool voor:
Een kind van 10 kilo (Ongeveer 1 jaar oud) moet 1000ml vocht binnen krijgen en wanneer een kind een kilo zwaarder wordt moet een kind 50ml meer drinken. Dus: 1000ml (10 kilo) + 50ml voor elke extra kilo.

Onderstaande schema is een gemiddelde en staat dus niet vast per kind. Het geeft je een houvast hoeveel je kind ongeveer moet drinken:

Leeftijd 1 2 3 4 5
Kilo 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
ML 1000 1050 1100 1150 1200 1250 1300 1350 1400 1450 1500
Leeftijd 6 7 8 9 10
Kilo 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
ML 1550 1600 1650 1700 1750 1800 1850 1900 1950 2000

Hoe doe ik het?
Wij hebben 5 eet/drink momenten op een dag; ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje en avondeten.

  • Bij het ontbijt en de lunch drinken we eerst een beker melk. Als er nog meer dorst is, mag er nog een beker water of thee gedronken worden.
  • Bij het fruit, tussendoortje en het avondeten drinken we altijd eerst een glas water. Als het kind dan nog meer dorst heeft, mag hij/zij een beker diksap of thee hebben.
  • Door eerst water te geven worden de kinderen gestimuleerd om nog een beker drinken te nemen doordat dat een beker diksap is (Wat toch wel meer favoriet is dan water).
  • Mijn peuters van 3 jaar motiveer ik om tijdens het tussendoortje een extra beker sap te drinken. Zo komen we mooi op 1200ml per dag en alle extra beetjes zijn alleen maar mooi meegenomen.

Hoe drink je 2 liter vocht op een dag:

  • Ontbijt; beker melk (200ml) + beker thee/water (200ml)
  • Fruit; beker water (200ml) + beker diksap (200ml)
  • Lunch; beker melk (200ml) + beker thee/water (200ml)
  • Tussendoortje; beker water (200ml) + beker diksap (200ml)
  • Avondeten; beker water (200ml) + beker diksap (200ml) (Je kan ook na het eten drinken natuurlijk!)

Diksap:
Tegenwoordig is er veel heisa over suikers in drinken. Ik geef mijn kinderen diksap zonder toevoegingen. Dit kan je vinden bij de babyafdeling. Let op: In Roosvisee zitten wel gekke chemische stofjes. In de huismerken van de meeste supermarkten zit alleen geconcentreerd fruit. Hier zitten geen suikers of andere chemische stoffen in. Alleen de suikers uit fruit. Helemaal goed dus.