Kokosbrood

Ik vind het erg interessant om uit te zoeken wat gezond is en wat niet. Hoe zit het met kokosbrood? Is dit gezond om op je boterham te doen?

568.png

 

Wat zit er in?:

Kokos 32%, glucose-fructosestroop, glutenvrije tarwe zetmeel, dextrose, suiker, gelatine en zout

E-Nummers?:

Geen e-nummers in dit product.

Is kokos gezond?:
Kokos is heel erg gezond, het is immers een natuurlijk product. Het is vezelrijk, ontstekingsremmend, het bevat veel vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Het is ook gemakkelijk opneembaar in je lichaam en verteerd snel.
Kokosvlees en kokosolie kunnen een gunstige werking hebben op je darmen. De ontstekingsremmende werking van kokos kan helpen bij tijdelijke ziektes zoals voedselvergiftiging, bacteriën, virussen en wormen. Voedsel wordt beter opgenomen in je darmen als je ook kokosolie gebruikt. De vezels van kokos hebben een gunstige werking op je darmstelsel, het kan mogelijk helpen bij darmkrampen, diarree, en gasvorming.

Voedingswaarde KokosbroodSuiker?:
Vanwege de alsmaar slechter wordende reputatie van suiker, worden er steeds weer nieuwe vormen voor suiker bedacht die onder allerlei slimme schuilnamen worden gepromoot en verkocht. Ook in dit voedingsmiddel zitten 3 soorten suiker, namelijk: glucose-fructosestroop, dextrose en suiker. Er zitten in kokosbrood dus geen E-nummers en daarom alleen maar natuurlijke producten. Heel gezond zou je denken, maar dit is absoluut niet waar. Er zit 32% super gezonde kokos in dit voedingsmiddel. Wat is dan die andere 68%? De andere 68% is een binding van tarwezetmeel, gelatine en heel veel suikers.
Naast het grote aantal suikers, bevat kokosbrood ook zeer veel vet. Het overgrote deel van dit vet is ook nog eens verzadigd, oftewel het meer ongezonde vet. Dit is het soort vet dat in staat is het cholesterolgehalte in je bloed te verhogen, wat kan leiden tot hart en vaat ziekten.

Conclusie:
Aan de hand van deze informatie kunnen we dus de conclusie trekken dat we beter vruchtenhagel op je boterham kunt doen dan kokosbrood in verband met de vetten. Maar aangezien vruchtenhagel ook heel veel suikers bevat kunnen we ze beter beide helemaal mijden.

Bronnen:
https://www.hoewatwaarom.nl/eten-en-drinken/kokosbrood-ongezond.html
http://www.gezondetips.nl/kokos
Boek: Wat zit er in uw eten – Corinne Gouget.